Ett försök till inspiration



Inte vet jag var alla får sin inspiration i från när det gäller vardagsmaten? En dag som denna har i alla fall jag svårt att riktigt känna vad som skulle vara så där alldeles underbart gott.

Maken har dragit till huvudstaden några dagar och själv har jag tokmycket både på jobbet och här hemma. Här hemma är det mera saker som jag skulle vilja göra än en massa måsten.... också detta fö&%# ande mörker. I går när jag gick ut en stund från kontoret var jag tvungen att verkligen se om klockan bara var 14.00?! Ja, så illa var det. Man tror att det är natt när man stiger upp och natt när man kör hem från jobbet.

I dag var det vår korta dag. Det skulle fixas några saker på stan och vi skulle köpa ingredienser till att baka. Sagt och gjort. Jag hämtar barnen och redan vid ytterdörren anar jag att den lilla rara inte hade ätit särskilt bra. (blodsocker känslig - tror jag). Arg och sur och muttrande att muggen vi köpte vid skolstart inte var bra. Det smakade dåligt, när man drack ur den.....
Jag försöker behålla lungnet.

- Den här vill jag ha!
-Nej, du får vänta till sen.

In på nästa och nästa och nästa butik. Samma procedur och samma svar. Då ringer svärfar och frågar om vi vill ha middag?  Oja, ingen blir gladare än jag. Jag hade fortfarande inte kommit på vad vi skulle äta och inspirationen hade inte heller infunnit sig.  En sista kraft ansträngning och in på den sista butiken, vilket var Bokia. Barnen liksom jag gillar att vara där. Både att få se och ta på en del böcker, fina papper och pyssel. Precis då, hittar denna unga dam en ny målarbok som hon bara måste ha. Jag svarar inte riktigt direkt. Jag är i full gång med att spana in egna måsten. I samma sekund tänker jag att om hon nu inte bråkar, när vi lämnar butiken, går jag tillbaka in och köper målarboken.

- Kom, så går vi till farmor och farfar och äter.
- Nej!!!
- Snälla, kom nu. Vi går nu...
- Jag går ingenstans!!! Jag stannar här och ni kan gå. Jag hittar hem!
( vi bor ca 1 mil från stan).
Jag går ut för jag orkar liksom inte. Storebror går in hämtar sin syster som är rasande.

Jag förklarar att man inte uppför sig på det sättet och frågar hur hon hade tänkt ta sig hem.

- Jag skulle ha gått till Farfar (de bor mitt i centrum) och han skulle minsann ha tagit hand om mig!

Hon har svar på allt och kan driva en till vansinne, men med mat i magen blev hon den finaste och härligaste unge som hon är i mellan åt!

Tänkte bara visa vad jag egentligen hade tänk att visa. Det var dessa två godingar som jag hittade inne på Bokia. Två underbara receptböcker som har den där rätta känslan jag gillar. Härliga att ta på och härliga att se i. Sinnenas Mat av Annica Triberg och 1,6 miljonersklubben samt
Sött Swett dulce:desserter från när och fjärran av Anna och Fanny Bergström. Kolla in dem om ni gillar receptböcker!

Nu väntar Mc Dreamy på mig, så på återseende ...... :)

Bild: Eget kollage med bilder från Bokia & Bokus.se





Kommentarer
Postat av: Lina

Du, den svärfadern gick inte av för hackor. Att ringa just då, det låter nästan för bra för att vara sant.



Men lilla fröken då... Om hon bara förstått vad mamma tänkte, vad hon nu missade. Tur att hon är söt som socker er lilla gullfia, och ganska så bra med en ung fröken med mycket power. Det behövs i dagens samhälle.

Men det behövs inte när mamma är trött och mest vill ha följsamma barn. :)



Jag förstår att du har fullt upp, men när du känner för det och har tid vet du var jag finns. Jag blir alltid lika glad av din röst. :)



Kram



PS. Jättefina bilder och båda böckerna går rakt in i hjärtat och pang poff DS.

Postat av: Kicki

Sitter här och småler igenkännande åt det raseriutbrott er lillasyster haft. Sånna har vår storasyster då och då , blodsockerkänning ;)

Ha en bra forts. Kram!

2010-01-06 @ 17:30:19

Varför inte lämna en kommentar...

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback