Helgens aktiviteter

Denna helg gick i städ och bakningens tecken, men vi har även hunnit att mysa lite. När maken åkte bort på fest åkte vi på bio. Riktigt mysigt fast  lillasyster tyckte att popcornen var det bästa......
Igår tillverkades det godis inför helgens glöggfest. Jag tror att det försvann en och annan redan i går, så det kanske måste göras lite fler.

Tänkte därför dela med mig av ett recept.

Chilitryffel - lovley :)

1/2 dl vispgrädde
50g créme frachie
150 g mörk choklad med hög kakaohalt
1 liten röd chilifrukt
50 g rumsvarmt smör
kakaopulver

Koka grädde och créme fraiche i en kastrull. Ta den från värmen. Bryt ner chokladen i mindre bitar
och lägg ner dem i gräddbladningen. Rör om tills allt har smält. Kärna ur och finhacka chilifrukten och vänd ner hacket (utan kärnor) i chockladblandningen. Kyl chokladen tills den är fingervarm. Tillsätt smör och rör tills allt har blandats ordentligt och tryffeln blivit blank och fin. Låt smeten vila i kylen över natten. Gör lagom stora kulor efter tycke och smak och rulla dem i kakao.

Njut!!image123

Bild: suddig men privat


Kommentarer
Postat av: Ida

Oj vad gott det ser ut,nu blev jag sugen=)!Jag är värsta godisgrisen måste jag ju erkänna.Måste kanske prova detta recept....Kram

Postat av: Vicke

Håller med vad gott det ser ut och det är inte lite sugen man blir;)
Härligt med nya recept hoppas bara tiden räcker till allt man vill göra. Låter som ni haft en härlig adventshelg:)
Kram

2007-12-03 @ 23:28:38
URL: http://www.vickes.blogg.se
Postat av: Nilla

Mmmm...smaskens, längtar till Lördag. Tror att jag smakar den randig först...Kram/din vän Nilla

2007-12-04 @ 02:59:23
Postat av: Pappas sambo

Kära lilla Nilla, sorry det finns kanske inte kvar några randiga praliner till på lördag,gissa vem som ska på provsmak idag.
Nu Erika är jag laddad inför vår stadsrunda,humöret på topp,ladda upp pralinfatet för snart kommer jag.

2007-12-04 @ 06:10:05
Postat av: Erika

Hejan Nillan,E duschar pralinerna FÖRSVINNANDE goda.OPPS,DÄR FÖRSVANN EN TILL.

2007-12-04 @ 08:40:52
URL: http://www.mrum.blogg.se
Postat av: pia

...he,he,he jag vet var ditt hus bor...ingen hemma där just nu kanske?! då smyger jag in på nåt sätt, ska inte va nå´problem jag är väldans pralinsugen...muhahahaaa
kram från VÄRSTABÄSTA gottegrisen!

2007-12-04 @ 11:48:11
URL: http://baramittlillahem.blogg.se
Postat av: Mediabrus

Jag har valt att lämna blogg.se - men återfinns numera på en egen hemsida istället. Välkommen in! (Mediabrus = fd Vildängel)

2007-12-04 @ 16:16:52
URL: http://www.mediabrus.dinstudio.se
Postat av: tina

Åå det där ser farligt gott ut! Spännande recept,det måste testas!!!
Kram!

2007-12-05 @ 09:01:11
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Monica

Ja, den ena vet jag ju var fantastiskt god! Nu blir jag frestad att prova göra chilitryffeln.Det verkar spännande! / Kram Monica

2007-12-05 @ 22:10:04

Varför inte lämna en kommentar...

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback